Renewi, klant van het eerste uur

PROMAX BESTAAT 30 JAAR!

Klant van het eerste uur, zo kun je Renewi wel noemen. Renewi is een afvalverwerker en recyclebedrijf. Het bedrijf is in 2017 ontstaan na een fusie van Shanks Group plc met Van Gansewinkel Groep BV. Sinds 1999 zijn zij klant van Promax, hoewel het bedrijf toen nog Waste Management Nederland heette.

Erik Langbroek heeft in de afgelopen jaren diverse IT functies vervuld binnen de organisatie. In zijn huidige rol als Manager Infrastructure & Cloud bij Renewi, is hij verantwoordelijk voor alle infrastructuur diensten binnen Renewi, de technische architectuur hiervan en natuurlijk het aansturen van zijn team. Hij heeft een opleiding bedrijfsadministratie met informatica gedaan en altijd een bijzondere interesse voor IT gehad. Erik: “IT was daarnaast ook een uit de hand gelopen hobby waarbij ik veel heb geleerd. Ik hielp iedereen in mijn omgeving toen het allemaal een beetje in opkomst was. Daarvoor bestond het allemaal nog niet zoals we nu gewend zijn, bijvoorbeeld die hele oude computers met een floppy disk waar je alleen WordPerfect op kon draaien. Maar zoals we het nu doen, dat is in de afgelopen 25 jaar ontwikkeld.”

Hoe het allemaal is begonnen

Erik is begonnen bij Waste Management Nederland als Jr. Technical System Manager. “Eén van mijn eerste opdrachten was een intern e-mailsysteem implementeren op alle locaties. Iedereen kon toen intern mailen, maar nog geen ontsluiting naar buiten toe. Ik heb toen nog een internetpakketje bij de drogist om de hoek gehaald en daarmee de eerste e-mailadressen aangemaakt waarbij je met een modem moest inbellen. Zo zijn we begonnen aan het digitale tijdperk.”
Erik weet nog goed wat het eerste project samen met Promax was… “Het vroegere Shanks, toen nog Waste Management Nederland zou als onderdeel van Waste Management USA overgaan op Microsoft Exchange, maar ons management vond IBM Lotus Notes toch een beter alternatief. Dit was naast een e-mail systeem namelijk ook een ontwikkelplatform voor applicaties. Promax was toen nog een software ontwikkelingsbedrijf met veel ervaring op dit gebied en met de gezamenlijke implementatie van dit platform is toen de samenwerking ontstaan.”

Verhuizing naar datacenter

“Van het een kwam het ander. Er werden applicaties ontwikkeld met een stuk beheer daarop en uiteindelijk zagen we dat Promax meer kon dan alleen dat. Promax ging voor ons de server infrastructuur beheren die wij in-house hadden draaien en zelf nog beheerden. Het in-house beheer hebben we geoutsourcet en vervolgens de servers ook verplaatst van onze eigen locatie naar een datacenter, allemaal gebaseerd op IBM hardware. Om dit te verhuizen hebben we een vrachtwagen gehuurd en het 19” rack met alle hardware erin vervoerd. Hiermee hebben we natuurlijk heel rustig gereden. Als je nu terugdenkt, was dat toch een risicovolle operatie om je apparatuur op die manier naar een andere locatie te brengen.”, zegt Erik lachend.

Promax nam het beheer over

“Vanaf dat moment heeft Promax remote het beheer voor ons gedaan. Onze eigen rol wijzigde toen in een regie rol voor het beheer. Wij stuurden Promax aan en werkten samen en soms deden we zelf nog wat. Dat is vanuit Promax steeds verder geprofessionaliseerd en mede daarom in de laatste jaren volledig overgezet naar Promax. De afgelopen 8 tot 10 jaar hebben we zelf helemaal geen beheer meer gedaan. De hardware is in het datacenter nog wel eens gerevitaliseerd, het zogeheten “Revitalising project”. De kern van het IBM systeem bleef bestaan, maar wel met allemaal nieuwe hardware componenten erin.”

Renewi

“En toen werden we in 2017 Renewi en heb je met meerdere IT partners te maken. Het eerste grote IT project was een Office365 migratie om heel het bedrijf op één collaboration platform te krijgen. Hierbij werd ook onze IBM Connection Cloud omgeving volledig gemigreerd. Promax heeft hier een prominente rol in gespeeld voor alle divisies in Nederland, België en UK die op dit IBM platform werkten. En dat is best heel goed gegaan”, zegt Erik met een trotse glimlach.

Het laatste project wat we tot nu toe samen hebben gedaan is de hele decommissioning van het datacenter en het verhuizen van alle virtuele servers naar een andere outsourcingspartner. Daar zijn we zeker een half jaar druk mee bezig geweest.“

Promax wil altijd helpen

“De inzet van Promax om een project tot een succes te maken, dat is echt mooi. Dat hoor ik bij ons intern ook vaak. Promax heeft de expertise van een grote professionele partij en daarbij de flexibiliteit van een kleine partij. Zo zie ik Promax. De kennis is er, maar toch is er dat fijne contact dat je iemand bijvoorbeeld in de avond nog een berichtje kan sturen. Ze reageren gelijk en denken dan even met je mee zodat je verder kunt. Ze willen altijd helpen.”

Overstappen naar Promax?

Ben je op zoek naar een ICT (beheer) partner of denk je erover om over te stappen? Het hoeft niet moeilijk te zijn.
Lees verder:

Overstappen naar Promax

Of neem contact met ons op. We gaan graag met jou in gesprek.

Wil je up-to-date blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!